• Híreink

Kirándulás Északkeleten – Rólunk írták

Török Barbara egyike volt annak a 18 történelem tanár szakos hallgatónak, akik részt vettek három napos kirándulásunkon, mely során a történelmi Borsod, Abaúj, Sáros, Zemplén és Szabolcs megyék emlékhelyeit kerestük föl. Elsősorban a Mohács előtti idők meghatározó eseményeinek helyszínét kerestük föl. Vajon hogyan vélekedett egy résztvevő.

160613 1
A kassai dóm északi kapujánál

A kirándulás első megállója Diósgyőr vára volt. A diósgyőri vár egy középkori vár, ami ma Miskolc egyik városrésze, a történelmi Diósgyőr városában egy idegenvezető segítségével ismerkedtünk meg a vár történetével. Meglehetősen felkészült és alapos idegenvezetőnket nem lehetett zavarba hozni a felmerülő kérdésekkel, ami kellemes csalódást jelentett. A várat 2014-ben újjáépítették, melynek során nemcsak a romok konzerválása, hanem a továbbépítése, is megtörtént. A vár két szintje újra felépült, a délnyugati torony kivételével, melyet az antik hatás kedvéért egyelőre meghagytak régebbi állapotában. A másik három palotaszárnyban helyreállították a lovagtermet, a várkápolnát és a királynék lakótermét is. A felújítás eredeti tervek alapján készült. Bár mint megtudtuk, a későbbiekben tervezik a délnyugati torony teljes újjáépítését is, aminek kapcsán felmerült, a kérdés hogy vajon tényleg szükségesek-e a további munkálatok. Ennek ellenére elmondható, hogy egy igen magával ragadó élményben volt részünk, hiszen a körbevezetés mellett lehetőségünk nyílt közelebbről megismerkedni az interaktív termek által a vadászattal, gyógynövény keverés művészetével és a fegyverkészítéssel is.

160613 2
Sáros vára

Kassa városának levéltárában (Arhív Mesta Košice) lehetőségünk adódott megtekinteni többek között a történelmi Magyarország legrégibb alapítólevelét is, illetve bemutatásra kerültek a Rotomat és a Lean-Life nevezetű gépek, melyek a legmodernebb módszerekkel tárolják és keresik ki a kívánt dokumentumokat. Kassa Város Levéltára az egyedüli levéltár Szlovákiában, ahol ilyen fejlett berendezésekkel dolgozhatnak. Emellett a korabeli páncélszekrényt is módunkban állt megtekinteni, ahol a város legrégibb dokumentumait, kiváltságleveleit, királyi adományleveleit tárolják. Itt őrzik például Nagy Lajos 1347-es kiváltságlevelét.
Utunk során ellátogattunk a Szent Erzsébet-székesegyházba, melyet 1380 táján kezdték építeni egy korábbi templom helyén. Ez a legnagyobb templom Szlovákiában. Belső terében megcsodálhattuk a Szent Erzsébet oltárt. Majd a későbbiekben az Állami Színház épületét és közvetlenül a színház mellett található az 1723-ból származó Szeplőtelen Szűz Mária pestis-oszlopát is lehetőségünk nyílt megcsodálni. A Mária-oszlop egy kis parkban áll és az 1709. és 1710. évi pestisjárványról állít emléket.

160613 3
A sárosi séta után megpihenve

Az Eperjesi Egyetemen módunkban állt egy 3D nyomtató eszköz munkáját méltányolni, ami háromdimenziós tárgyakat képes alkotni digitális modellekből.  A bemutató során lelkiismeretes tájékoztatást kaptunk az eljárás menetéről és céljáról.
A városban a Szent Miklós-székesegyházba is ellátogattunk, amely kapuelőcsarnokkal kombinált emeleti oratóriummal rendelkezik. Határozottan érdemes ellátogatni a csarnoktemplomba, nem mindennapi látvány tárul a szemünk elé.
A Sárosi várhegyen hosszú túra vezetett fel a várhoz, mely a Diósgyőrivel ellentétben nem esett át felújításon, sem bárminemű rekonstrukción a 17. század óta. Romosan zord alakja mégis hűen adja vissza a történelmi hangulatot.
Mikóházán már a Pálinkaházban szívélyes fogadtatásban részesültünk, ahol a pálinkafőzés rejtelmeiről tanulhattunk, majd a szállás elfoglalása után a népi jellegű pincesort vettük szemügyre és egy bor-, illetve pálinka vacsorát költöttünk el. Mikóháza görög katolikus templomának látogatása során megnézhettük a templom főbejáratából feltűnő ikonosztázt, ami 48 képet tartalmaz ezenfelül középen Krisztust, oldalán Szűz Mária és Szent János alakjával.
Vizsolyban megnéztük a Református Betlehemet, mely a református templom szomszédságában helyezkedik el, viszonylag interaktív jelleget kívántak adni a látogatásnak a felújításoknak köszönhetően kialakított interaktív térképpel az első teremben, de maga a bemutatás és “könyvnyomtatás” a további termekben, érdemben sajnálatosan nem adott a látogatás élményéhez. A vizsolyi református templomban is kaptunk ismertetést a templom-, illetve a Károli Biblia történetéről, ám valamelyest csalódást jelentett ennek színvonala.

160613 4
Szabolcs várában

Tokajba érkezve nemcsak a bor kultúra, de a varázslatos táj megcsodálására is alkalmunk adódott egy gyalogtúrakeretein belül, mely a hegyre vezetett bennünket. Sátoraljaújhely levéltárában Kálmán Évától a város levéltárosától részletekbe menő tájékoztatást kaptunk az archívum történetéről, részlegeiről, jelenlegi munkájáról is.

Szabolcs községben, a honfoglalás kori szabolcsi földvárat is felkerestük. A vár bejáratánál Szabolcs vezér szobra fogadja a látogatókat. A földvár a 9–10. században épült. Falai kiterjedt területet zárnak körbe, mely védett növényzettel bír. Itt látszik legkevésbé az emberi beavatkozás nyoma, s ezáltal a természet ereje is. Így természetes közegében is esélyünk volt látni egy várat a kirándulás során.
A Szabolcsi Református templomban mellénk szegődött kíséret, a vizsolyinál tapasztalt idegenvezetésénél is kedvezőtlenebbnek bizonyult. Az alaposság igénye nélkül zajlott a templom teljes bemutatása. Az idelátogatóknak tehát, érdemes előzetesen tájékozódniuk, s nem feltétlenül mindenben hagyatkozni a helyi bemutatásra. A Mudrány-kúriában egy helytörténeti kiállítás látható, ennek keretében elhangzottak nagyjából ugyanazon információk, melyek a templomban is, bár valamivel körültekintőbben.
Összességében a kirándulás során láthattuk, hogy a turizmusért létesített felújítások meddig engednek a történelmi hitelességnek és mi az, amikor már a kárát szolgálják, vagy épp annak hiánya, mennyire engedi a természetnek eltüntetni a megmaradt nyomait történelmünknek.